الرئيسية المواضيع تقنية واعلام

تامر أمين: أكلت لحم حمير.. وأنا رقم 2 في برامج التوك شو

  • منذ 11 شهر - Friday 31 March 2023

تامر أمين: أكلت لحم حمير.. وأنا رقم 2 في برامج التوك شو
اسلام عبدالتواب
مراسل صحافي مصري من القاهرة- للشأن المصري ، ومحرر صفحة الرياضة في AF

AF

أكد الإعلامي تامر أمين، أن عمرو أديب رقم واحد في الإعلام المصري من مقدمي برامج التوك شو.

وقال تامر في تصريحات عبر برنامج "العرافة" :"الناس خدت علي أكل الحمير، أنا لا أقبل علي نفسي أكل الحمير بس غالبا أكلتها، أنا لم أقل للناس أن يأكلوا لحم الحمير والخيول".

وتابع:"ما قلته لماذا لا يأكل المصريون لحم الحمير والخيول؟ هناك فرق بين كلوا ولماذا لا يأكل المصريون لحم الخيول والحمير، وأنا أكل لحم الخيول والحمير لأنه حرام، ولما دار الافتاء أكدت إنه منهي عنه مكنتش أعرف قبل كده، أنا مش مسئول عن تأويل التصريح الخاص بيا ولكني لن اعتذر لأني لم أخطئ، وأنا مسئول عن كلامي وطرحت التصريح من باب التساؤل والاستفسار وعملت الشغل التحقيقي".
 

 وعن تعرضه للهجوم بسبب تصريحاته قال:" انبسطت لما الناس شتمتني بعد تصريح أكل الحمير لإن فكرة إنك تطلع تريند وحد اهتم معناه إن لك وجود ومؤثر ولو بقول كلام عبيط بس مليش وجود ولا مؤثر محدش هيهتم باللى بيتقال، انا معملتش فضايح عن نفسي".

وأوضح:" "أنا رقم 2 في برامج التوك شو، بعد عمرو أديب، ومبصش ورا، ولما أكون في سباق مش هبص إلا لعمرو أديب".
 
وعن عمرو أديب قال:"عمرو أديب رقم 1 في الإعلام ومينفعش اتحط في مقارنة مع إسعاد يونس ولا منى الشاذلي لأنهم بعيدين عن التوك شو، وعمرو رقم 1 في الإعلام لإن ربنا صارف له النجاح وثانيا عنده مدرسة متفردة وهي اللا قواعد زي الطريقة والصوت العالي طول الوقت بمناسبة ومن غير مناسبة والمصطلحات اللى انا مقدرش أقولها زي فرتكة فرتكة وهو مش فارق معاه القواعد اللى اتربينا عليها، وهنلاقى الناس يقولوا عمرو أديب عظيم وده رزق من ربنا".